@article{oai:tfulib.repo.nii.ac.jp:00000810, author = {熊谷, 和彦 and Kumagai, Kazuhiko}, journal = {教職研究}, month = {Mar}, note = {児童生徒の学びに欠かせない教科書の採択の権限は地方教育委員会にあり, その採択審議に際しよりどころとする資料のうち大きな比重を占めるのは, 選定委員会が調査研究した報告書と思われる。  本稿においては、2020年度使用の教科書の採択地区から3つの政令都市を抽出し, 公立小学校用に採択された教科書の審議資料のうち選定委員会の「生活科」「道徳科」の調査研究報告書に焦点をあて, どのような選定組織と手続きのもとそれが作成されていったのかについて調査し考察する。, The local boards of education have the authority to adopt textbooks, which are indispensable for the learning of students. The survey and research reports by the selection committee are considered to be the most important source in information.  In this paper, three government ordinance-designated cities have been selected from the districts that adopted the textbooks for use in the 2020 academic year. Among the textbooks adopted for public elementary schools, this paper focuses on the "Living Environment Studies" and "Ethics" research reports by the selection committee and investigates and reviews the selection organization and procedures under which they were prepared.}, pages = {1--18}, title = {教科書採択における「選定委員会の現状と調査研究」に関する一考察 : 2020年度使用小学校教科用図書「生活科」「道徳科」の調査研究報告書をもとに}, volume = {2020}, year = {2021}, yomi = {クマガイ, カズヒコ} }