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アイテム
情報活用の質を高め、主体的・対話的な 学びを促す小学校国語科の授業づくり : タブレット活用と単元構成の工夫を通して
https://doi.org/10.57314/00000530
https://doi.org/10.57314/000005303e1da9a9-2945-4b80-8b2e-c6f2440826ef
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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2016.pp93-108.今野和賀子 (6.7 MB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2018-04-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 情報活用の質を高め、主体的・対話的な 学びを促す小学校国語科の授業づくり : タブレット活用と単元構成の工夫を通して | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Designing Elementary School Level Japanese Classes that Promote Autonomous, Interactive Learning while Improving the Quality of Information Usage : Through Using Tablets and Lesson Design Innovations | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 情報活用型プロジェクト学習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | タブレット活用 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 授業づくり | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校国語科 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Project Based Learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Tablets | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Class Planning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese Language Classes | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.57314/00000530 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
今野, 和賀子
× 今野, 和賀子 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 小学校国語科に情報活用型プロジェクト学習を取り入れ、主体的・対話的な学びを促す授業づくりの配慮点やタブレット活用の可能性を明らかにするため、単元デザイ ンシート及び授業検討会で出された成果や課題等を分析した。その結果、「話すこと・ 聞くこと」では導入時のモデル視聴や練習過程の動画撮影を基に観点を明確にした振 り返りが有効であること、「読むこと」では低学年から説明文の読解とプレゼンテーシ ョンを関連させた単元構成の可能性が、「書くこと」では取材対象の動画や音声の記録 を構成メモの作成や記述、表現の推敵に活用することの有効性などが明らかになった。 In order to clarify the important points to consider when designing classes to promote autonomous, interactive learning, and to discover the possibilities for using tablets, project based learning requiring the use of information was introduced into elementary school level Japanese language classes. This study makes use of data obtained during in school research class discussions and from lesson design sheets.The results were as follows: in the area of listening and speaking, reflection that was based on audiovisual models used during the introduction phase and based on footage of students during their practice was effective; in the area of reading, lesson design that connects presentations with the understanding of explanatory passages was possible from lower grade levels onward; in the area of Writing, memos that recorded and described the audiovisual content of Video was effective in improving written expressions. |
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言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教職研究 巻 2016, p. 93-108, 発行日 2017-03-27 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 東北福祉大学教職課程支援室 | |||||
言語 | ja | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 120006459023 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa |