WEKO3
アイテム
留学生を対象とする国際ゼミにおける異文化理解教育と共修の展開
https://doi.org/10.57314/00000715
https://doi.org/10.57314/00000715a42698ff-91ce-4838-8bb5-e8490b6a0bdb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
pp.131-142 高橋加寿子.pdf (846.1 kB)
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-09-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 留学生を対象とする国際ゼミにおける異文化理解教育と共修の展開 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | International Seminar for Expanding cross-cultural Understanding | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 異文化理解教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 留学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多様性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 国際共修 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cross-cultural education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | international students | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | diversity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | international co-learning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.57314/00000715 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
高橋, 加寿子
× 高橋, 加寿子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | グローバル化と国内の超高齢化・少子化が同時進行し、日本社会の様々な領域において 人材不足と人材のグローバル化が進みつつある現在、教育現場においても、異文化や多文 化共生社会への適応が意識的に求められる時代である。本稿は留学生にとって異文化であ る日本語・日本文化・日本社会への理解を育む国際ゼミにおいて、異文化理解の理念に基 づき、如何に他文化の理解と同時に自文化を相対化し、相互の理解に結びつける契機とす ることができるか、また、日本人学生との共修活動が日本人学生および留学生双方の異文 化理解力(intercultural competence)に影響を及ぼすかを検証するものである。 This paper indicates the effects of cross-cultural communication education on both international students and Japanese students, who will be living in a society with increasing opportunities for contact with people with diverse cultures. In the formation of such a society, cross- and intercultural-understanding is considered essential to help understand and respect each other. Through some cross-cultural activities in an international class collaborated with some Japanese students, we discuss how effectively they are stimulated to understand other cultures and also understand their own culture and values better. |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 教職研究 巻 2019, p. 131-142, 発行日 2020-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東北福祉大学教職課程支援室 | |||||
言語 | ja | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa |