WEKO3
アイテム
『数は量の抽象』とは何か -『数』の意味の考察から算数科の内容を見直す -
https://doi.org/10.57314/00000848
https://doi.org/10.57314/0000084883f8c9d8-25d7-40e0-bbed-6eccca3fc7c6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-07-18 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 『数は量の抽象』とは何か -『数』の意味の考察から算数科の内容を見直す - | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | What is number of quantity abstraction -Review the confects of the arithmetic from the consideration of the meaning of numbers - | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 数は量の抽象 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 数は量の比 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 算数科 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習指導 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | numbers are the abstraction of quantity | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | numbers are the ratio of quantity | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | arthmetic | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | educational guidance | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.57314/00000848 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
石原, 直
× 石原, 直
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 小学校算数科の内容は、量を根底としたものになっている。6歳という年齢から12歳までの児童にとって、日常生活に根差した内容は、理解しやすいといえる。しかし、本来数には量はない。数字の内容を見ればそれは明らかである。「数は量の抽象」という考え方と「数は量の比」という考え方を対比することで、算数科の学習を容易にできるかを考察する。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The content of the elementary school arithmetic department is based on the amount. For children between the ages of 6 and 12, it is easy to understand the content rooted in daily life. However, there is originally no amount in the number. It is clear if the content of mathematics is seen. By comparing the idea of "numbers are the abstraction of quantity" and the idea of "numbers are the ratio of quantity", we consider whether learning in the arithmetic department can be easily done. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 教職研究 巻 2021, p. 1-16, 発行日 2022-03-31 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 東北福祉大学教職課程支援室 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | AM | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa |